Search
Close this search box.

ZWZ IDM PODSUMOWAŁO OSTATNIE LATA DZIAŁALNOŚCI, WYBRANO RADĘ DOMÓW MAKLERSKICH

17 czerwca 2025 roku odbyło się Zwyczajne Walne Zgromadzenie Izby Domów Maklerskich. ZWZ powołało Radę Domów Maklerskich, Prezydium Sądu i Komisję Etyki Izby Domów Maklerskich a także zaktualizowało listę Arbitrów Sądu IDM. Podsumowano działalność Izby w 2024 roku oraz zdefiniowano wyzwania, które stoją przed branżą. IDM jest jednym z kluczowych ośrodków publicznej dyskusji na temat kondycji i wyzwań dla rynku kapitałowego. Dzięki wieloletnim staraniom oraz prezentowanym stanowiskom najistotniejsze zagadnienia dotyczące rynku kapitałowego zostały uwzględnione w rządowej Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego.

KOLEJNA KADENCJA RADY IDM

17 czerwca br. ZWZ IDM powołało na dwuletnią kadencję Radę Domów Maklerskich, do której weszli:

Prezydium Rady:

  • Maksymilian Skolik – Przewodniczy Rady Domów Maklerskich, Dyrektor Biura Maklerskiego, Biuro Maklerskie mBanku
  • Agnieszka Rostkowska – Zastępca Przewodniczącego Rady Domów Maklerskich, Zastępca Dyrektora Biura Maklerskiego, Biuro Maklerskie Banku Handlowego
  • Radosław Olszewski – Zastępca Przewodniczącego Rady Domów Maklerskich, Prezes Zarządu, Dom Maklerski BOŚ S.A.

Członkowie Rady:

  • Paweł Baluch – Dyrektor Biura Maklerskiego, Biuro Maklerskie Banku Millennium S.A.
  • Filip Kaczmarzyk – Członek Zarządu, XTB S.A.
  • Daniel Lipnicki – Członek Zarządu, Dom Inwestycyjny Xelion Sp. z o.o.
  • Samer Masri – Dyrektor Biura Maklerskiego, Biuro Maklerskie PKO Banku Polskiego
  • Jacek Rachel – Prezes Zarządu, Dom Maklerski BDM S.A.
  • Marcin Słomianowski – Dyrektor Biura Maklerskiego, Buro Maklerskie ING Banku Śląskiego S.A.
  • Bartosz Świdziński – Prezes Zarządu, Erste Securities Polska S.A.
  • Marcin Wlazło – Dyrektor Biura Maklerskiego, Biuro Maklerskie Pekao

Prezes Sądu Izby Domów Maklerskich:

  • prof. zw. dr hab. Marek Wierzbowski – Partner prowadzący sprawy Spółki, Kancelaria prof. Marek Wierzbowski i Partnerzy – Adwokaci i Radcowie Prawni.

Wiceprezes Sądu Izby Domów Maklerskich:

  • prof. zw. dr hab. Andrzej Szumański – Katedra Prawa Gospodarczego Prywatnego, Uniwersytet Jagielloński.
  • prof. dr hab. Marcin Dyl – Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Warszawski.

Rzecznik Sądu Izby Domów Maklerskich:

  • Paweł Kokieć – Radca Prawny, Biuro Maklerskie PKO Banku Polskiego.

Zastępca Rzecznika Sądu Izby Domów Maklerskich:

  • dr Paweł Gładysz – Zastępca Dyrektora Biura Maklerskiego, Biuro Maklerskie Pekao.

Komisja Etyki Izby Domów Maklerskich:

  • Mariusz Kiełczykowski – Zastępca Dyrektora Biura Maklerskiego, Biuro Maklerskie Pekao.
  • Karol Konopka – Inspektor Nadzoru, Erste Securities Polska S.A.
  • Marzena Kozik-Kusy – Dyrektor Biura Zgodności i Kontroli, Biuro Maklerskie Pekao.
  • Daniel Lipnicki – Członek Zarządu, Dom Inwestycyjny Xelion sp. z o.o.
  • Agnieszka Rostkowska – Zastępca Dyrektora Biura Maklerskiego, Biuro Maklerskie Banku Handlowego.
  • Dominik Ucieklak – Prezes Zarządu, Noble Securities S.A.
  • Izabela Weissensteiner – Dyrektor Biura Rachunków i Ewidencji Papierów Wartościowych, Biuro Maklerskie Pekao.

Do listy Arbitrów Sądu Izby Domów Maklerskich dopisani zostali:

  • Piotr Cwynar – Zastępca Dyrektora Biura Maklerskiego, Biuro Maklerskie Pekao.
  • Wojciech Maryański – Prezes Zarządu, PGE Dom Maklerski S.A.
  • Jacek Tomasik – Zastępca Dyrektora Biura Maklerskiego, Biuro Maklerskie Pekao.
  • Dominik Ucieklak – Prezes Zarządu, Noble Securities S.A.

PODSUMOWANIE DZIAŁALNOŚCI IZBY W 2024 ROKU

List Prezesa Zarządu

W 2024 r. Izba opracowała szereg opinii i stanowisk, brała udział w konsultacjach ok. 20 zmian regulacji prawnych. Dzięki m.in. wysiłkom Izby od tego roku podatkowego możliwa jest kompensacja zysków i strat z inwestycji w akcje i fundusze, wprowadzono kompromisowe rozwiązanie tzw. jednolitej licencji bankowej, gdzie m.in. doprowadziliśmy do zachowania odrębności organizacyjnej i biznesowej dla prowadzenia działalności maklerskiej w ramach banków. W „Warzywniaku” w zakresie zachęt dodano m.in. usługę dystrybucji jednostek uczestnictwa FIO/SFIO, która ma obejmować czynności o charakterze podstawowym, plasujące się poza katalogiem czynności podnoszących jakość usługi głównej. Ponadto, Izba zamówiła zewnętrzną opinię podatkową w zakresie ryzyka objęcia podatkiem VAT usługi dystrybucji. Zgodnie z opinią kompleksowa usługa dystrybucji powinna korzystać ze zwolnienia od opodatkowania VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o VAT. Izba opracowała, we współpracą z kancelarią zewnętrzną, Repozytorium ponad 700 obowiązków sprawozdawczych i raportowych dla firm inwestycyjnych. Dzięki temu, w ramach projektu deregulacyjnego SprawdzaMy, Izba zgłosiła propozycje eliminacji szeregu nadmiarowych i powtarzających się obowiązków raportowych. Ponadto, Izba skierowała do Ministerstwa Finansów projekt zmian legislacyjnych w celu umożliwienia domom maklerskim pełnienia funkcji depozytariusza otwartych funduszy inwestycyjnych. W ramach przygotowań do implementacji DORA Izba zleciła kancelarii zewnętrznej przygotowanie wzorcowych aneksów do umów dla dostawców ICT.

W 2024 r. przy Izbie Domów Maklerskich działały dwa stałe komitety: Regulacyjny i Technologiczny – jako ciała doradcze oraz 7 grup roboczych: Grupa robocza ds. DORA, Grupa robocza ds. rejestru akcjonariuszy, Grupa robocza ds. implementacji ustawy o dostępności, Grupa robocza ds. raportowania ex-post, Grupa robocza ds. AML, Grupa robocza “energetyczna”, Grupa robocza ds. „Warzywniaka.”

W wyniku prac grup roboczych i komitetów m.in.:  uzyskano korzystne stanowisko Ministerstwa Finansów dot. obowiązków płatnika oraz obowiązku sporządzania PIT 8C po stronie podmiotów prowadzących rejestr akcjonariuszy. Ponadto, opracowano m.in. Zalecenia IDM w zakresie raportowania ex post, propozycje zmian w KSH dot. rejestru akcjonariuszy (przekazane do Ministerstwa Sprawiedliwości)), projekty aneksów umów z dostawcami usług ICT.

Ostatni rok przyniósł dużą aktywność Izby w promocji rozwiązań służących rozwojowi rynku kapitałowego w Polsce i krajowych firm inwestycyjnych. Poprzez opracowywane opinie i stanowiska, wystąpienia i konferencje, budowaliśmy narrację dotyczącą roli rynku kapitałowego w gospodarce oraz znaczenia branży biur i domów maklerskich dla pozyskiwania finansowania na inwestycje dla polskich przedsiębiorstw.

10 kwietnia 2024 r. opublikowaliśmy Postulaty Izby Domów Maklerskich na rzecz rozwoju polskiego rynku kapitałowego. Główne postulatyto: zablokowanie wielomiliardowej nadpodaży akcji OFE w wyniku tzw. „suwaka”, zwiększenie zaangażowania obywateli w oszczędzanie długoterminowe przez większe zachęty podatkowe/limity dla IKE i IKZE, wprowadzenie zachęt podatkowych do inwestowania w celu budowy kapitału krajowego przez likwidacje tzw. podatku „Belki” od zysków kapitałowych na rynku regulowanym, wprowadzenie zachęt podatkowych dla spółek giełdowych, np. poprzez niższy CIT,  wzmocnienie ochrony inwestorów dla poprawy zaufania i wizerunku rynku przez powołanie Sądu Rynku Kapitałowego i stworzenie wydzielonych jednostek prokuratorskich specjalizujących się w ściganiu przestępstw na rynku kapitałowym.

26 czerwca 2024 r. opublikowaliśmy Stanowisko Izby Domów Maklerskich dot. propozycji ożywienia Unii Rynków Kapitałowych (CMU) i wzmacniania jednolitego rynku UE. Uważamy, że silny krajowy rynek kapitałowy jest koniecznym warunkiem wzrostu innowacyjności i produktywności polskiej gospodarki. Siłą napędową każdej gospodarki są lokalne małe i średnie przedsiębiorstwa, które potrzebują lokalnego rynku kapitałowego. Proponowana koncentracja rynku kapitałowego w Europie niesie poważne ryzyko marginalizacji krajowego rynku kapitałowego co osłabiłaby jego zdolność do finansowania kapitałem wyższego ryzyka krajowych najbardziej innowacyjnych i dynamicznych firm.

Izba brała aktywny udział w opracowaniu wspólnego Stanowiska dziesięciu organizacji rynku kapitałowego, bankowego i ubezpieczeniowego w Polsce pt. “Advancing Capital Markets Union and Building Savings and Investments Union: Pan-European Integration and EU Regional Capital Markets Growth”. Zostało ono opublikowane 10 grudnia 2024 r. Zgadzamy się z tezą, że Unia Europejska potrzebuje efektywnego dostępu do kapitału, aby stymulować innowacyjne i szybko rosnące spółki, transformację energetyczną i cyfrową oraz wydatki infrastrukturalne, a tym samym móc konkurować z globalnymi liderami rozwoju. Uważamy jednak, że oprócz zmian regulacyjnych mających na celu wzmocnienie rynku paneuropejskiego potrzebne, są również inicjatywy wzmacniające regionalne i lokalne rynki kapitałowe. Mogą być one wspierane poprzez integrację i współpracę biznesową a także proporcjonalne podejście regulacyjne.

Konferencja Rynku Kapitałowego, 6-9 marca 2024 r. w Bukowinie Tatrzańskiej stała się jednym z najważniejszych wydarzeń biznesowych w Polsce. Ubiegłoroczna edycja zgromadziła ponad 300 uczestników, odbyło się 28 paneli dyskusyjnych z udziałem 78 prelegentów. Konferencja została zorganizowana przy wsparciu 55 partnerów i patronów, w tym 22 partnerów medialnych. Celem wydarzenia jest wspieranie rozwoju rynku kapitałowego w Polsce, który ma służyć budowaniu konkurencyjnej gospodarki oraz dobrobytu obywateli. Konferencja cieszyła się obecnością znamienitych gości. Podczas ostatniej edycji prelekcję otwierającą wydarzenie wygłosili Andrzej Domański, Minister Finansów (online) oraz Jacek Jastrzębski, Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego.

23 maja 2024 r. Izba zorganizowała Konferencję Compliance. To już cykliczne wydarzenie Izby, które na stałe wpisało się w kalendarz spotkań środowiska rynku kapitałowego. W konferencji wzięło udział 100 uczestników, a program obejmował kluczowe tematy dla rynku kapitałowego, m.in. zmiany legislacyjne, kwestie podatkowe, nowe technologie, ESG oraz implementację rozporządzenia DORA. Wśród prelegentów znaleźli się przedstawiciele UKNF, Ministerstwa Finansów i Biura Rzecznika Finansowego.

Do naszych flagowych wydarzeń, po Konferencji Rynku Kapitałowego w Bukowinie Tatrzańskiej, dołączyła Konferencja Regulacji Rynku Kapitałowego, 21 listopada 2024 r. w Warszawie.W konferencji wzięło udział 116 uczestników, a program obejmował kluczowe zagadnienia nadzoru nad firmami inwestycyjnymi, zmiany w regulacjach rynku kapitałowego, rozporządzenie MiCA, technologię blockchain, wyzwania klimatyczne oraz nowe obowiązki w zakresie ujawnień i regulacji.

Jedną z form wyrażania stanowisk i opinii jaką stosuje Izba jest nasza obecność w mediach w kontekście tematów ważnych dla gospodarki i rynku kapitałowego. W 2024 r. pojawiło się łącznie 721 informacji o Izbie, w których zawarte były między innymi wypowiedzi Prezesa Zarządu Izby oraz Członków Rady Domów Maklerskich. Ponadto, pojawiły się 308 wypowiedzi przedstawicieli branży i Izby. Jesteśmy na LinkedIn, od lipca 2024 r. działa nowa strona internetowa (www.idm.com.pl).

W ubiegłym roku kontynuowaliśmy wydawanie kwartalnika Magazyn IDM. Publikacja zawiera wywiady z czołowymi postaciami rynku kapitałowego, artykuły branżowe autorstwa prawników z wiodących kancelarii prawnych związanych z rynkiem kapitałowym oraz bieżące relacje dotyczące działalności IDM. Celem publikacji jest popularyzacja tematyki środowiska i edukacja w branży.

Istotnym aspektem działalności Izby są szkolenia dla podnoszenia wiedzy i profesjonalizmu pracowników firm inwestycyjnych. W 2024 r. zorganizowaliśmy 9 szkoleń, w ramach których przeszkoliliśmy 283 osób (online i stacjonarnie) we współpracy z zewnętrznymi kancelariami prawnymi. Ważnym elementem edukacji kadr jest udostępniany przez Izbę jej system e-learningowy, który w ubiegłym roku, wzorem lat poprzednich, umożliwił firmom inwestycyjnym realizację obowiązków prawnych bieżących szkoleń pracowników. Ponad 200 osób wzięło udział w tych szkoleniach.

W ramach wsparcia dla Członków Izba wydaje co miesiąc Newsletter IDM. Zawiera on informacje na temat bieżących prac Izby w danym miesiącu, szkoleń, spotkań, ważnych wydarzeń dla rynku kapitałowego a także monitoring kluczowych przepisów krajowych i europejskich dotyczących rynku kapitałowego.

W 2024 roku IDM zorganizowała cykl bezpłatnych Śniadań Biznesowych dla Członków Izby we współpracy z renomowanymi kancelariami prawnymi. Poświęcone one były m.in. fundacjom rodzinnym, regulacjom AI Act, pozyskiwaniu klientów przez firmy inwestycyjne, ESG, uldze B+R oraz wezwaniom na akcje spółek publicznych. W spotkaniach uczestniczyło łącznie 89 osób.

Bardzo istotnym obszarem wsparcia dla Członków Izby są cykliczne spotkania z UKNF, na których omawiamy bieżące wyzwania regulacyjne firm inwestycyjnych. Udało się m.in. ustalić katalog czynności wykonywanych przez pracowników banku na rzecz biura maklerskiego, dopuszczalności aktualizacji danych klienta przez bank czy też obowiązki FI w zakresie weryfikacji dokumentacji emisyjnej, gdy FI pełni rolę agenta emisji.

12 stycznia 2024 r. zorganizowaliśmy Konferencję nt. DORA poświęconą wyzwaniom prawnym związanym z implementacją Rozporządzenia DORA.  Wzięło w niej udział około 100 uczestników. Program obejmował m.in. dyskusje o stanie przygotowań polskiego rynku, w tym omówienie europejskich dobrych praktyk oraz perspektywę dostawców ICT. Wśród prelegentów znaleźli się przedstawiciele UKNF, Ministerstwa Finansów, Accenture Poland i Google Poland.

W dniach 10-11 października 2024 r. odbyło Spotkanie Kierownictwa Biur i Domów Maklerskich. W trakcie ubiegłorocznego spotkania gościliśmy min. Katarzynę Przewalską, Dyrektora Departamentu Rozwoju Rynku Finansowego, Ministerstwo Finansów, Piotr Kozińskiego, Dyrektora Zarządzającego Pionem Nadzoru nad Rynkiem Kapitałowym, UKNF, Agatę Gawin, Dyrektora Departamentu Firm Inwestycyjnych, UKNF oraz Tomasza Bardziłowskiego, Prezesa Zarządu GPW i Macieja Trybuchowskiego, Prezesa Zarządu, KDPW.

Realizując swoje zadania Izba współpracowała z organami administracji państwowej i instytucjami rynku kapitałowego: z Ministerstwem Finansów, Komisją Nadzoru Finansowego i Biurem Rzecznika Finansowego, Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych oraz organizacjami samorządowymi rynku kapitałowego. Chciałbym przekazać podziękowania za partnerską współpracę w duchu zrozumienia i poszanowania wzajemnych racji.

Priorytety regulacyjne IDM na 2025 r. obejmują:

  1. Implementację rozporządzenia DORA: akt regulujący bezpieczeństwo operacyjne sektora finansowego.
  2. Implementację Listing Act (marzec i wrzesień 2025 oraz marzec i czerwiec 2026), która obejmuje m in. (i) MiFID: uproszczenie zasad dotyczących rozdzielenia płatności za usługi analityczne oraz za egzekucję zleceń, (unbundling), ograniczenie wymagań związanych z zachętami (inducements) oraz określenie statusu doradców inwestycyjnych, (ii) Prospectus Regulation: istotne ograniczenia i standaryzację dokumentów prospektowych, uproszczone wymogi dla emisji wtórnych oraz mniejszych spółek (MŚP), w tym skrócony prospekt dla kolejnych emisji („follow-on prospectus”), (iii) Akty delegowane (RTS/ITS): kluczowe dla poprawy transparentności rynku, w tym uruchomienie consolidated tape , (iv) MAR: doprecyzowanie definicji informacji poufnej, złagodzenie obowiązków publikacyjnych oraz rozszerzenie katalogu przypadków umożliwiających odroczenie ujawnienia informacji.
  3. Implementację MICA, koncentrująca się na regulacji stablecoinów (ART, EMT), statusie emitentów oraz obowiązkach licencyjnych dla CASP, zapewniając jednocześnie skuteczną ochronę klientów.
  4. Wdrożenie Accessibility Act i Ustawy o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze: dostępność produktów i usług dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych, poprzez wprowadzenie obowiązkowych wymagań dostępnościowych m.in. dla usług maklerskich.
  5. Konsultacje projektu Savings and Investment Union. Kluczowe tematy to min.: bezpośredni dostęp klientów detalicznych do platform (direct market access), stosowanie zasady proporcjonalności regulacyjnej, uproszczenie dokumentu PRIIPs KID, ograniczenie gold-platingu, wdrożenie inicjatywy „FIT for 55” na rynku kapitałowym, regulacje dla platform jednolitego animatora rynku (single market maker) oraz rozwój consolidated tape.
  6. Konsultacje dotyczące uproszczenia projektu Retail Investment Strategy. Przekazaliśmy m.in. opinię mającą na celu ograniczenie zbędnych obowiązków administracyjnych, szczególnie dla MŚP, przyjęcie koncepcji Value for Money, stosowanie benchmarków jedynie jako narzędzi nadzorczych bez skutków regulacyjnych, wyłączenie prostych instrumentów z obowiązku porównań oraz całkowitą likwidację lub uproszczenie testu „best interest”.
  7. Implementację regulacji ESG (CRSD, ESRS, CSDDD) wraz z uproszczeniem raportowania w ramach pakietu Stop the Clock – Omnibus I, usprawniającym raportowanie wpływu działalności firm na środowisko, społeczeństwo oraz ład korporacyjny.
  8. Projekt FIDA, który ma min. wprowadzić obowiązek dzielenia się danymi z podmiotami trzecimi, takimi jak dostawcy usług finansowych i fintech, co zwiększy koszty operacyjne tradycyjnych instytucji finansowych i pogorszy ich konkurencyjność. Postulujemy m.in.  opcjonalność udziału firm inwestycyjnych w systemie, zawężenie definicji klienta, ograniczenie obowiązku przekazywania danych historycznych oraz elastyczność systemów FDSS.
  9. Implementację rozliczenia T+1, zapewniającą finalizację transakcji następnego dnia roboczego po jej zawarciu.
  10. Wdrożenie obowiązków AMLR/AMLD6/AMLA (od lipca 2025 r. i lipca 2026 r.), obejmujące rozszerzoną należytą staranność (EDD), limity płatności gotówkowych, kontrolę klientów i UBO pod kątem sankcji finansowych oraz nowe standardy identyfikacji ryzyka.
  11. Przygotowania do wdrożenia ESAP, czyli europejskiego jednolitego punktu dostępu do kluczowych danych sektora kapitałowego. (od lipca 2026 r.).  Pełne uruchomienie przez ESMA w lipcu 2027 r., rozszerzenie zakresu danych w styczniu 2028 r. oraz 2030 r.
  12. Implementację EMIR 3, z obowiązkiem stosowania Active Account Requirement i wdrożeniem nowych standardów clearingowych do grudnia 2025 r. oraz krajowej legislacji dyrektyw związanych z EMIR (CRD, IFD) do czerwca 2026 r.
  13. Projekt deregulacyjny  SprawdzaMy: upraszczanie regulacji krajowych.

Mam nadzieję, że przy zaangażowaniu naszych członków uda nam się wypracować, wspólnie z regulatorem i nadzorcą, rozwiązania dobre dla przyszłości rynku kapitałowego w Polsce. Miejmy nadzieję, że ten rok przyniesie pozytywne zmiany na rynku, które przełożą się na korzystną sytuację biznesową branży.

W dniem odbycia niniejszego Walnego Zgromadzenia IDM kończy się kadencja Rady Domów Maklerskich. Chciałbym serdecznie podziękować wszystkim członkom Rady za owocną współpracę. Na ręce Pana Przewodniczącego składam ukłony.

Licząc na dalszą dobrą współpracę łączę wyrazy szacunku,

***

Izba Domów Maklerskich jest największą niezależną samorządową organizacją środowiska pracodawców domów i biur maklerskich w Polsce, zrzesza 19 członków. Izba jest członkiem European Forum of Securities Associations.

Misją Izby Domów Maklerskich jest wspieranie rozwoju konkurencyjnego rynku kapitałowego sprzyjającego pozyskiwaniu kapitału przez przedsiębiorstwa na cele rozwojowe, dla wzrostu gospodarczego i zwiększania liczby miejsc pracy w Polsce. Domy maklerskie odgrywają istotną rolę w rozwoju rynku kapitałowego i gospodarki. Pozyskują kapitał dla przedsiębiorstw, doradzają inwestorom w zakupie akcji na rynku pierwotnym oraz transakcjach na giełdzie papierów wartościowych. Przyczyniają się tym samym do wzrostu gospodarczego i zwiększania liczby miejsc pracy.

Domy maklerskie wspierają rozwój konkurencyjnego rynku kapitałowego oraz przyczyniają się do wzrostu gospodarczego w Polsce:

🚩Doradzają polskiemu rządowi w prywatyzacji spółek Skarbu Państwa.

🚩Doradzają i pozyskują kapitał dla przedsiębiorstw w Polsce.

🚩Doradzają inwestorom indywidualnym i instytucjonalnym w efektywnym lokowaniu i pomnażaniu kapitału.

🚩Wspierają rozwój Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie poprzez wprowadzanie emitentów to notowań na giełdę i generowanie obrotów na rynku wtórnym giełdy w wyniku obsługi inwestorów.

Przejdź do treści